Syyshuolto

VENEMOOTTORIN HUOLTO-OHJEITA SYKSYLLE

 

Juuri syksyllä kone kannattaa huoltaa, koska edessä on kostea ruostuttava ajanjakso ja mahdollisesti kovakin pakkastalvi, jolloin koneeseen jäänyt vesi rikkoo paikkoja. Ja puolestaan vanha, likainen öljy syövyttää koneen laakeripintoja.

 

Nämä helpohkot koneen huollot pystyy suorittamaan veneen oman työkalusarjan avulla. Mikäli työkaluja ei ole, kannattaa ne hankkia jo ihan huoltojen suorittamiseksi pitemmän reissun aikana. Useiden moottorien hankinnan yhteydessä saa välttämättömät työkalut ja vielä ”tee se itse” huoltoohjeet!

 

Työjärjestys seuraaville hommille on tilanteen ja mahdollisuuksien mukainen. Viimeiseen PA-tankkauksen yhteydessä on tankkiin jo lisättävä koneen valmistajan hyvöksymää suoja-ainetta, jotta se ehtii kiertää myös koneessa!

Ensin tehdään öljyn ja öljysuodattimen vaihto. Sitten annetaan koneen imeä käydessä säilytyspakkasnestettä imuletku läpiviennistä irroittamalla. Homma voidaan tehdä meressä tai maissa. Säilytyspakkasnesteeksi suositellaan bio-pakkasnestettä eli pölypropeeniglygolia, joka hajoaa luonnossa.

 

Koneen öljynvaihto ja öljysuodattimen vaihto

 -Ensin käytetään  kone lämpimäksi ja sitten imetään öljy suljettavaan astiaan joko kiinteällä pumpulla tai 12V pumpulla.

-Öljysuodattimen vaihtoon tarvitset työkalun, joita on useita erilaisia. Jäteöljyn toimitat Hevossuon kaatopaikalle, et siis jätä sitä telakalle!

-Lopuksi käytät konetta hetken, jotta uusi puhdas öljy huuhtelee vanhat öljyjäämät pois laakeripinnoilta ja öljyn lauhduttimista.

 

Moottorin merivesijäähdytysjärjestelmä on puhdistettava ja suojattava jäätymiseltä. Nykyaikaisissa pienissäkin moottoreissa on makeavesijäähdytys lämmönvaihtimella. Eli merivesi kiertää itseimevän kumisiipipumpun avulla lämmönvaihtimessa, joka jäähdyttää moottorin makeavesi/glygoliseosta.

- Jos mahdollista, huuhtele järjestelmä ensin makealla vedellä ja lopuksi anna koneen käydä ja imeä pakkasnestettä muutama litra.

-Tarkoitus pakkasnesteellä on, ettei isokaan vesilukko tai lämmönvaihdin jäädy ja rikkoudu pakkasella. Jos kone on merivesijäähdytteinen, ilman lämmönvaihdinta, on pakkasnesteellä myös tärkeä tehtävä estää valurauta- / alumiinikoneen ruostumista ja syöpymistä.

Merivesipumpun impelleri

Merivesipumpun impelleri (kumisiipi) kannattaa ottaa irti talveksi ja keväällä asentaa uusi tiivisteineen. Impellerin kumisiivet ovat taittuneet melkoisesti koko talven ajan ja saattavat murtua kesken ajon. Kumisiipi ei myöskään kestä pakkasnestettä vaan se turpoaa paikoillaan. Näin turvaat moitteettoman jäähdytyksen seuraavana kesänä.

Jos kuitenkin kumisiipipumppu pettää ajossa, on se vaihdettava ja samalla tarkastettava, ettei kumimuruset ole tukkineet lämmönvaihtimen pillejä!

 

Tarkemmat ohjeet (lainattu Kippari-lehdestä.):

 

Impellerin rikkoutuminen on yksinkertainen vika, jota ei voi ennakoida ja joka katkaisee matkan. Mutta se on helppo vaihtaa.

Jokaisen vesille lähtevän pitäisi pystyä vaihtamaan jäähdytysjärjestelmän raakavesipumpun siipipyörä eli impelleri.

Mikään huolto-ohjelma tai omistajan säntillisyys ei pysty estämään impellerin rikkoutumista, vaikka se olisi ihan uusi ja oppikirjan mukaisesti asennettu. Sopivissa olosuhteissa, tai pikemminkin sopimattomissa, siipipyörä on riekaleina minuuteissa.

Siipipyörän tehtävänä on pumpata vettä moottorin jäähdytysjärjestelmään. Ensimmäinen oire siipipyörän vauriosta on moottorin ylikuumeneminen.

Silloin kone on pois pelistä. Kun huomaat moottorin epätavallisen korkean lämpötilan, sammuta se. Jos kone käy pitkään liian kuumana, se voi rikkoutua.

Kaksimoottorista venettä voi ajaa varovasti toisella moottorilla, jos sen lämpötila on normaali, mutta yksimoottorisessa pitää valmistautua ankkuroimaan tai antaa veneen ajelehtia, jos se on turvallista. Purjeveneellä voi useimmiten jatkaa purjein.

Ellet osaa vaihtaa impelleriä ja veneessäsi on vain yksi moottori, pääset luultavasti meripelastustilastoihin, sillä ainut vaihtoehto on soittaa hinausapua.

Impelleri pettää harvoin käyttöikänsä vuoksi. Yleisin rikkoutumisen syy on jäähdytysveden puute. Jos jäähdytysvedenimuaukko tukkeutuu, impelleri ei saa voitelevaa ja jäähdyttävää vettä, ja kitka ylikuumentaa ja hajottaa sen atomeiksi.

Siipipyörän vaihtaminen ratkaisee osan ongelmasta, mutta ennen kuin jatkat matkaa, varmista että pakoaukosta ruikkii jäähdytysvettä. Ellei, poista tukos vesikanavasta.

 

Näin se tehdään: Impellerin vaihto

Vaikeusaste: Helppo.

Aikaa kuluu: Jos olet harjoitellut toimenpidettä ja jos vesipumppuun pääsee helposti käsiksi, impellerin pystyy vaihtamaan muutamassa minuutissa. Jos koko vesipumppu pitää irrottaa, aikaa voi kulua parikin tuntia.

Rahaa kuluu: Impellereiden hinnat vaihtelevat noin 25 ja 130 euron välillä riippuen moottorin merkistä ja koosta sekä siitä, onko kyseessä merkki- vai tarvikeosa. Vesipumppuun voi vaihtaa myös kätevästi avattavan Speedseal-kannen, jota voi tilata netistä osoitteesta www.speedseal.com. Tavallinen Speedseal-kansi maksaa noin 60 € ja pyörivällä sisäpinnalla varustettu Speedseal Life noin 90 €.

Työkalut ja tykötarpeet: Kiintoavain, hylsy ja väännin tai ruuvitaltta pumpun kannen avaamiseen. Impellerin irrotustyökalu tai pari sopivaa ruuvitalttaa siipipyörän ulosvetämiseen. Uusi impelleri ja tiiviste tai O-rengas vanhojen tilalle. Voiteluaineeksi joko vaseliinia tai astianpesuainetta. Iso nippuside helpottaa uuden siipipyörän asennusta.

 

 

Moottorin PA-järjestelmä on myös suojattava ja huollettava. Polttoaine suodattimet on vaihdettava ja ilmattava koko järjestelmä hyvälaatuisella vähärikkisellä (talvilaatu) polttoaineella. Kondenssiveden muodostumisen välttämiseksi olisi tankki oltava joko tyhjä tai täysi, sekä siihen kannattaa lisätä ennen viimeistä tankkausta suoja-ainetta. Se estää mustan levämäisen bakteerin muodostumisen , joka saattaa ajossa tukkia tehokkaatkin suodattimet. Uudemmissa tehokkaissa common rail-diesel koneissa ei suositella käytettävän PA-lisäaineita, joten silloin korostuu suodattimien merkitys ja hyvälaatuisen polttoaineen merkitys. Tankissa ei todellakaan saisi olla vettä, jossa levä tai bakteerit kasvavat

Moottorin suojasinkit tulee tarkastaa ja vaihtaa suositusten mukaisesti. Ne estävät kalliin lämmönvaihtimen yms syöpymät uhrautumalla eli syöpymällä itse. Suojasinkit sijaitsevat yleensä lämmönvaihtimissa (moottorissa, kytkimessä, turbossa), koneen osissa, joissa kiertää merivesi.

 

Merikytkimen öljynvaihto tehdään koneen öljynvaihdon yhteydessä tai harvemmin jos ohjekirja antaa siihen mahdollisuuden. Pienen purjevene moottorin suhteen voidaan toimia kuten hyvältä tuntuu, mutta suuret Common Rail dieslmoottorit DuoProp perävetolaitteilla vaativat erityistä huolellisuutta!

 

 

Koneen hallintalaitteet (kaasukahva/kytkinkahva) on myös hyvä vuosittain tarkastaa ja rasvata. Vaihde- tai kaasuvaijerin katkeaminen tiukassa tilanteessa voi johtaa isoihin vaurioihin.

Sähköiset konekäskyn välittimet onkin asia, joita en veneissä tunne, mutta kaiketi nekin vaativat sähkölaitteiden tapaan kosteuden ja hapettumien estoa sekä tarkkailua.

 

 

VAATIVAMMAT KONEHOMMAT

 

Veneen akselin ja koneen linjaus.  Pienveneissä on useimmiten potkuriakseli, jossa on kiinteä laippa liitettynä pulteilla merikytkimeen. Koneen alla on joustavat kumitassut, jotka ajan myötä painuvat alemmas ja ne vielä lisäksi ottavat vastaan kaiken potkurin työntävoiman. Tällöin jos tassut ovat väsyneet ja painuneet alemmas,

on suorastaan todennäköistä, että akselin laipan ja kytkimen laipan väliin tulee murtoa ja kytkimen painelaakeri on kovilla. Pieni yksisylinterinen kone vielä ravistaa melkoisesti ja aiheuttaa lisää rasitusta.

Tämän linjauksen suorittamiseen tarvitset rakotulkin, työkaluja tassujen säätöön ja malttia. Usein vielä työskentelytila on alhaalla ja ahdas, joten pyydä taitava kaveri avuksi ja ole huolellinen.

S-vetolaitteen kiinnitys koneeseen ja veneeseen on erilainen, mutta sekin tarvitsee tarkastusta ja ajoittain haurastuvien kumien uusintaa.

Perävetolaitteen huolto on myös tarkkaa puuhaa, jotta nivelet kestävät eikä kumipalkeet vuoda. Näiden laitteiden huoltoon on netissä hyvin ohjeita, jollei koneen mukana ole tullut ohjekirjaa.

Läpivientiventtiilien osalta kannattaa muistaa, että palloventtiilin rungon ja pallon väliin saattaa olla mennyt vettä, joka jäätyessään halkaiseen venttiilin (mallikappale). Venttiiliä kannattaa kuivilla maissa muutaman kerran sulkea ja aukoa sekä lopuksi jättää ½ auki asentoon.

-Jos läpivienti tai venttiili vuotaa tai on syöpyneen oloinen, kannattaa se vaihtaa, ettei se käytössä murru tai peräti katkea. Erityisen helposti syöpyy ja jumittuu WC:n laitaläpivientiventtiili! Pronssi- tai haponkestävä venttiili on paras.

-Käytettäessä sikaflex tms tärpätti pohjaista tiivistemassaa, tulee se kiristää kohtuudella, ettei kaikki liima pursua väleistä pois. Lisäksi ko. tiivisteliimat tulee suojata esim epoksilla pehmenemiseltä ennen myrkkymaalausta!

 

Sähkölaitteiden huoltoon ei ole muuta yleispätevää ohjetta kuin sumuttaa syksyllä hieman CRC- öljyä sulakkeisiin ja pyöritellä tai irroitella niitä hapettumien estämiseksi. Samoin suihkaus koneen päälle CRC spraytä poistaa kosteutta, ja suojaa koneen sähkölaitteita.

 

 

MUITA HUOLTOKOHTEITA VENEESSÄ

 

-Veneen kaasulaitteet vaativat myös ajoittain huomiota! Tarkasta ja vaihda kaasuletku määräajoin ja tarkasta letkun hankaumat erityisesti keikkuvan lieden omistaessasi!Kaasuvuodot voit löytää tiputtamalla astianpesuainetta liitoskohtiin ja etsimällä kuplivaa kohtaa.

 

-Veneen vessa voi olla kemiallinen pönttö tai merivesihuuhteleva septitankillinen WC. Syksyllä viimeisen kerran käyttäessäsi pyttyä, huuhtele kaikki makealla vedellä, jos mahdollista. Jos et saa järjestelmää tyhjäksi, vaan on vaarana, että vettä jää pumppuihin, niin laita pieni pakkasnesteseos viimeiseksi.

Laitteet, jotka ovat täynnä vettä, eivät kestä jäätymistä, eikä toisaalta sähköisen imupumpun impelleri kestä pakkasnestettä. Joten jos epäilet, että vettä jää laitteisiin, avaa klemmareita ja päästä vesi pois.

WC:n läpivientiventtiili on edelleen useimmissa veneissä ja koska sitä käytetään aniharvoin, on se todennäköisesti ryytynyt ja syöpynyt heikkoon kuntoon. Tarkasta sen kunto ja toiminta, ettei koko venttiili irtoa sitä väännettäessä!

 

-Takilan osalta (masto, kiinteä ja juokseva riki ja purjeet) tullaan järjestämään ihan oma koulutustilaisuutensa keväällä hyvissä ajoin ennen vesillelaskuja.

Sen verran tässä vaiheessa kuitenkin, että jos nyt olette havainneet purjeissa, niiden pusseissa tms jotain korjattavaa, kannattaa työ teettää talvella, kun neulomoilla ei ole kiirettä ja hinnatkin ovat kohdillaan...

 

 

 

 

 

Lopuksi muutaman venealan yrityksen yhteystiedot

 

Knihti Kalle, myymälä, konehuoltoa, korjauksia, rikauksia   0440415290

Paattihuolto.fi, konekorjauksia ja huoltoja. 0452727279 

Mepratuote, moottoreita, venetarvikkeita, koneistamo. 022750111

 

Motonetistä ja Puuilosta löytyy myös yleisimmät venvarusteet ja tarvikkeet