Litiumakuista
![]() |
Litiumakuista veneessä, Joni Ylitalon esityksessä tekniikkaillassa 3.10.2024 ilmitulleita seikkoja:
LFP eli LiFePO4 (litiumrautafosfaatti)- akut ovat veneeseen sopivia, ovat turvallisimmasta päästä. Tukesin sivuilta löytyy tietoa litiumakkujen ostajille. Litiumakussa on koko akun kapasiteetti käytössä, toisin kuin perinteisessä akussa, siksi esim. 50 Ah litiumakkua vastaa 100Ah perinteinen akku. Jännite ei muutu, siksi täysi teho on käytössä pitkän aikaa. Myös syväpurkaus on mahdollista ilman, että akusto vaurioituu.
Haittana litiumakuissa on suuremmat hankintakustannukset, koska hankinnan yhteydessä pitää tarkastella kokonaisjärjestelmää.
Battery management system (BMS) valvoo akkua. Litiumakkua on suositeltavaa ladata DCDC- muuntimen kautta. Aurinkopaneelille on oltava oma säädin, MPPT, jonka pitää käynnistyä pienellä jännite-erolla, jos paneeleita on vain yksi, 5 voltin jännite-ero on liian suuri tässä tapauksessa. Järjestelmä on mahdollista rakentaa niin, että DCDC-muunnin toimii yhdessä vanhan akkulaturin kanssa, vaikka periaatteessa Maasähkölaturin on oltava LiFePO-akuille sopiva.
Jos käytetään vanhaa maasähkölaturia pitää huomioida dcdc muuntimen kytkentä sen suhteen missä tilanteessa dcdc muunnin on aktiivinen. Normaalistihan dcdc muunnin on aktiivinen vain kun moottori käy. Muussa tapauksessa dcdc muunnin ei toimi.
Lisätietoa Joni Ylitalolta +358456381506 joni.ylitalo1@gmail.com